Ved viktige og gledelige hendelser i livet er det mange som ønsker bilder for å kunne se tilbake på de fine minnene. Å kunne sende et minne i form av et fotografi til personer som delte disse viktige øyeblikkene med oss, er en flott måte å vise takknemlighet på.
Når oppsøker vi profesjonelle fotografer i studio? Det er ved barnedåp, konfirmasjon, forlovelse og bryllup. I et studio kan lysforholdene tilpasses akkurat som ønsket, og det gir oss langt mer frihet til å skape det estetiske uttrykket vi har sett for oss på forhånd. Bilder i studio kan lett kombineres med bilder tatt ute i naturen hvis kundene ønsker det, og en serie med forskjellige lysforhold og bakgrunner blir mer interessant enn en rekke bilder med lik bakgrunn, farge, lys og skygger.
Hva ligger bak et vellykket bilde?
I et bilde er det flere viktige faktorer som sammen skaper et fotografi som blikket synes er behagelig å se på, og som skaper en følelse i mennesket bak blikket som ser. Vi har forskjellige stiler og smaker, men det er noen fellesnevnere for hva som anses som et vakkert bilde. Lys er essensielt i fotografi. Overbelysning vil brenne bort detaljer i bildet, og skaper hvite flekker uten informasjon. På den andre siden vil sterke skygger gjøre det samme, ved at deler av bildet er helt svart og ikke inneholder noe øye kan se på.
Etter lys og skygge er komposisjon nest viktigst. Den viktigste regelen innenfor komposisjon i all visuell kunst er at bildet ikke skal være helt symmetrisk. Tyngden, altså selve motivet, skal være plassert litt på siden av sentrum. Ved portrettfotografi er øynene, ett eller begge, motivet i bildet, og tyngden skal altså ligge på pupillen. I et fotografi av høy kvalitet er dermed personen plassert litt ut mot siden. Ved fotografering av par eller familier, vil fotografen instruere kundene til å stille seg opp slik at tyngden i komposisjonen ikke skaper en rett linje. Gode fotografer har erfaring med bilder av grupper, og her er det mange muligheter til å skape bevegelse og linjer i en stille komposisjon.
Kom med ideer
I et fotostudio har man mange hjelpemidler til å kunne skape bildene man ser for seg. Her kan kunder presentere sine ideer til fotografen. I fotografier av par ved forlovelse og bryllup kommer ofte kundene med gjennomtenkte ideer til fotografen. Dette er noe alle fotografer setter stor pris på, da det er mye lettere å få fornøyde kunder når man vet hva de ønsker. Ved å ha ideer til det ferdige resultatet har fotografen mer å jobbe med, og man kan arbeide videre med grunnideer og kombinere fotografens og kundenes blikk. Før man kommer til studio, kan man tenke over om man foretrekker nærbilder eller helfigur, farge eller svart-hvitt.
Det er flere retninger innenfor fotografi som også gjør seg gjeldende i fotografering av de ovennevnte viktige hendelsene i livet. Man kan fort tenke seg at studiofotografi er en egen kategori, men begrepet referer kun til utstyret som blir brukt, og gir oss ikke innsikt i estetikk eller uttrykk. Her kommer viktigheten av kundenes ønsker fram. Skal bildene være kreative eller stilrene? Ønsker man klassiske portretter, eller vil man gi fotografen frihet til å prøve ut forskjellige sjangere? Ved bilder i anledning konfirmasjon og dåp har man ofte mindre rom enn ved bryllupsfotografi. Det er lett å tenke seg at det er mer rom for kreativitet og varierte komposisjoner i bilder av mer enn én person. I bryllupsbilder kan man spille på interaksjonen mellom to personer, og det er mange muligheter for å skape følelser hos den som ser på bildene, ved å leke med blikkene og kroppsspråket til paret som blir avbildet.
Bryllupsfotografer er veldig varierte seg imellom. De fleste tar klassiske bilder, mens andre har en særegen stil. Den sistnevnte gruppen skiller seg ut og blir ofte mer ettertraktet, men de dekker forskjellige behov. Kunder som ønsker stilrenhet vil søke seg til fotografer som skaper klassiske uttrykk, mens kunder som ønsker kreativitet og originalitet vil søke seg til fotografer som har utviklet en personlig stil.
Å velge det beste
Etter at selve sesjonen i studio er over, vil fotografen vise kundene de første utkastene. Etter at fotografen har gjort et utvalg av de beste bildene, får kundene se bildene før de har blitt redigert. Ofte har man flere runder underveis i utvelgelsesprosessen. En vanlig feil er at man ser på bildene for lenge av gangen, og dermed ser seg blind på forskjeller. Se da vekk fra bildene en stund, for så å ta en ny titt. Bilder som er for like gjør at vi ikke ser alle små forskjeller og detaljer som til slutt kan vise seg å være avgjørende. Det er også viktig at man har bildestørrelsen i bakhodet når man velger noen bilder og velger vekk andre. Et bilde kan være vakkert i liten størrelse, men ikke like fint når det er justert opp i størrelse. Det motsatte kan være tilfelle for andre bilder. En enkel regel er at bilder med mye informasjon blir for trange og vanskelige for øye å se på i små størrelser. Dette gjelder for eksempel for familiebilder med en større gruppe personer. Enkle portretter gjør seg like godt i alle størrelser.
Når kundene har bestemt seg for et endelig utvalg, kan man komme med ønsker til redigering. Dette kan gjelde mengden lys, kontrast og mulige små feil i bildene, som for eksempel hår på avveie og andre forstyrrende elementer.